Strategia edukacyjna

Strategia Edukacyjna Stowarzyszenia na Rzecz Promocji Kultury i Rzemiosł Dawnych „Wici”

  1. Misja

Misją Stowarzyszenia „Wici” jest informowanie, edukowanie i promowanie w społeczeństwie idei rzemiosła, budowanie wrażliwości estetycznej na specyfikę  produktów rękodzielniczych i rzemieślniczych oraz na proces ich tworzenia. Działamy na rzecz przywrócenia dawnym rzemiosłom wartości i zastosowania we współczesnym przemyśle, wzornictwie, sztuce i jako formy spędzania wolnego czasu.

  1. Wizja

Chcielibyśmy, aby społeczeństwo było świadome czasu, umiejętności i wiedzy niezbędnej do wytworzenia produktu handmade oraz dostrzegało i rozumiało różnice pomiędzy produkcją masową a rękodziełem i przedmiotami unikatowymi. W konsekwencji rzemiosło i rękodzieło jest doceniane na rynku, a praca rzemieślników jest opłacalna ekonomicznie i stanowi pełnowartościowe źródło zarobku. Chcielibyśmy, żeby pogłębiona wiedza o rzemiośle i handmadzie była powszechna i przekładała się na świadome wybory konsumenckie.

  1. Cele

  • Budowanie grupy konsumentów wyrobów rzemieślniczych, świadomych procesu wytwórczego, jego specyfiki ekonomicznej, artystycznej i technicznej;
  • Budowanie relacji pomiędzy rzemieślnikami a ich potencjalną grupą odbiorców;
  • Promowanie instytucji związanych z rzemiosłem, np. muzeów, skansenów, pracowni rzemiosł i pokrewnych;
  • Współpraca międzysektorowa w zakresie promocji i upowszechniania wiedzy o rzemiośle – między instutucjami publicznymi, sektorem prywatnym i organizacjami pozarządowymi;
  • Tworzenie rzetelnych materiałów edukacyjnych i informacyjnych na temat rękodzieła i rzemiosła;
  • Tworzenie i udostępnianie dobrych praktyk w zakresie edukacji na temat rzemiosła w formie prezentacji, publikacji i wymian;
  • Zwiększanie kompetencji członków Stowarzyszenia w zakresie metod edukacyjnych oraz rzemiosła.
  1. Działania

  • Warsztaty twórcze, polegające na przekazywaniu trwałych umiejętności praktycznych i wiedzy oraz pobudzaniu aktywności twórczej uczestników;
  • Projekty edukacyjne i społeczne we współpracy z twórcami, instytucjami publicznymi, firmami oraz organizacjami pozarządowymi;
  • Organizowanie mobilnego stoiska edukacyjnego na imprezach poświęconych wzornictwu i rzemiosłu;
  • Udział w festiwalach rzemiosła, jarmarkach, targach i wydarzeniach rekonstrukcji historycznej;
  • Udział w panelach dyskusyjnych, konferencjach i seminariach naukowych i popularnonaukowych poświęconych zagadnieniom dziedzictwa kulturowego;
  • Wizyty studyjne w muzeach, skansenach, pracowniach artystycznych itp.;
  • Udział w szkoleniach i kursach podwyższających kompetencje członków stowarzyszenia, a w konsekwencji podnoszenie jakości oferty edukacyjnej Stowarzyszenia;
  • Tworzenie dokumentacji (archiwum) z procesu rękodzielniczego oraz wydarzeń, w których bierze udział Stowarzyszenie lub je organizuje;
  • Opracowywanie materiałów edukacyjnych takich jak wyroby rękodzielnicze, fotografie, prezentacje multimedialne, teksty;
  • Prowadzenie bloga, strony internetowej Stowarzyszenia oraz profili w mediach społecznościowych jako kanałów promocji wydarzeń dot. rzemiosła, handmadu oraz rozpowszechnienia materiałow informacyjnych i edukacyjnych;
  • Tworzenie wydawnictw online i tradycyjnych dotyczące rzemiosł oraz edukacji w ich zakresie.
  1. Teren działań

Działania realizujemy w Polsce i zagranicą oraz w przestrzeni Internetu.

  1. Grupy odbiorcze

Nasze działania kierujemy do wszystkich grup społecznych i wiekowych, w szczególności osób zagrożonych wykluczeniem lub z utrudnionym dostępem do zajęć edukacyjnych i kulturalnych. W nasze działania edukacyjne angażujemy zarówno dzieci, jak i dorosłych. Chcemy dotrzeć do osób zainteresowanych rzemiosłem, handmadem, wzornictwem, rekonstruktorów, twórców ludowych i rzemieślników. W gronie odbiorców naszych działań znajdują się także edukatorzy, pracownicy instytucji kultury i sztuki, teoretycy i praktycy rzemiosła. Na poziomie instytucjonalnym nasze działania adresujemy do instytucji publicznych związanych z kultura i sztuką, innych stowarzyszeń i fundacji, przedsiębiorstw, instytutów i placówek naukowych i popularnonaukowych, wydawnictw, mediów tradycyjnych i internetowych oraz instytucji i organizacji międzynarodowych.